چگونه نوزادان چهار دست و پا رفتن را یاد می گیرند؟

روند یادگیری چهار دست و پا رفتن یک روند پیچیده است. شروع این کار می تواند مدتی طول بکشد و این اشکالی ندارد.

بسیاری از والدین مشتاق این هستند که نوزادشان شروع به حرکت کند. اگر برای این مهارت عجله دارید فقط به یاد داشته باشید که هر کودکی با سرعت خاص خودش رشد می کند.

تا 9 ماهگی بیشتر نوزادان چهار دست و پا رفتن یا حرکت کردن را به طریقی شروع کرده اند. آن ها ممکن است برای رسیدن به مکان جدید غلت بزنند یا سینه خیز بروند، با تکیه به وسایل راه بروند و یا سعی کنند با گرفتن وسایل بایستند. روند یادگیری چهار دست و پا رفتن یک روند پیچیده است. کودک شما باید بسیاری از نقاط بدن خود را هماهنگ  کند. شروع این کار میتواند مدتی طول بکشد و این اشکالی ندارد.

حرکات نوزادان :

سینه خیز: نوزادان روی شکم خودشان را به جلو می کشند.

چهار دست و پا: نوزادان روی دست ها و زانو هایشان حرکت می کنند.

راه رفتن با تکیه به وسایل: نوزادان وسایل را گرفته و می ایستند و با تکیه به وسایل از یک نقطه به نقطه دیگر حرکت می کنند.

فشار آوردن به کودکتان برای انجام مهارتی که هنوز آمادگی آن را ندارد می تواند نتیجه عکس بدهد و روند یادگیری را کند کند.

با وجود اینکه نیازی نیست کودکتان را برای چهار دست و پا رفتن تحت فشار قرار دهید، در اینجا راهکارهایی برای حمایت از تحرکشان آمده:

  • بگذارید کودک زمان زیادی روی سطح های سخت، مانند زمین، بگذراند. اگر نگران تمیزی هستید، یک پتو پهن کنید. تختخواب ها اغلب نرم تر از آن هستند که بتوانند به کودک در تقویت ماهیچه ها و تعادل لازم برای تحرک کمک کنند. بعلاوه باید آن ها را از نزدیک زیر نظر داشته باشید که نیفتند.
  • بگذارید کودکتان پا برهنه باشد. کفش های کودک بامزه هستند اما کودکان به همه عضلات پا و انگشتان برای چسبیدن به زمین نیاز دارند.
  • به کودکتان زمان زیادی برای حرکت روی شکم بدهید. در این حالت کودکتان قدرت عضلات را در شانه ها، پشت و تنه خود تقویت می کند تا به انها در یادگیری چهار دست و پا رفتن کمک کند.
  • کودک را ترغیب کنید تا به سمت وسایل و اسباب بازی ها و اشیا مورد علاقه خود رفته و حرکت کند. وسایل جالبی را در فاصله کمی از کودک قرار دهید. ببینید آیا قادر به حرکت به سمت این اشیا هست یا خیر.
  • اطمینان حاصل کنید که کودک فضای امنی برای حرکت دارد که می تواند غلت بزند، چهار دست و پا برود یا با تکیه به وسایل بایستد. اما هوایشان را داشته باشید! ممکت است کودک با حرکت سریعی شما را غافلگیر کند و منجر به وضعیت دشواری شود.
  • زمانی که کودک در حالت چهار دست و پا است کف دستانتان را پشت پاهای کودک قرار دهید. این کار به کودک کمک می کند تا احساس پایداری کند و همچنین زمانی که چهار دست و پا رفتن را می آموزد به او تکیه گاهی برای “هل دادن خود به جلو” می دهد.

کودک شما راه و روش چهار دست و پا رفتن را پیدا خواهد کرد. برخی نوزادان  با “خزیدن خرچنگی” به پهلو حرکت می کنند. برخی دیگر ممکن است خودشان را روی باسن لیز بدهند. هیچ راه اشتباهی برای چهار دست و پا رفتن وجود ندارد. در واقع چهار دست و پا رفتن جزو مراحل رشد درنظر گرفته نمی شود زیرا برخی نوزادان آن را از قلم می اندازند.

هیچکدام از روش های یادگیری حرکت بهتر از دیگری نیست. اگر درمورد مهارت های جسمی کودکتان سوالی دارید از مشاور مراقبت های بهداشتی کودکتان بخواهید که بر روند رشدش نظارت داشته باشد. اما احتمالا هیچ مشکلی وجود نداشته باشد. اگر کودکتان کندتر شروع به تحرک می کند، بخاطر داشته باشید که برخی از نوزادان یکراست سراغ چهار دست و پا می روند. در چشم به هم زدنی باید دنبالشان بدوید تا به آن ها برسید!

امتیاز دهید
منبع
Zerotothree.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا