ویروس کرونا و بارداری

کرونا چه خطراتی برای مادران باردار در دوره های پیش و پس از زایمان به همراه دارد؟

ویروس کرونا (که به کووید 19 معروف است) اولین بار در ووهانِ چین در 31 دسامبر 2019 گزارش شده و در کل جهان با بیش از 25 میلیون مبتلا و 850 هزار فوتی در تمامی قاره ها گسترش یافته است. زنان باردار و مادران شیرده زیرمجموعه ای از زنانی هستند که به اطلاعات اضافه در زمان شیوع این بیماری، نیاز دارند. با اینکه توصیه های عمومی در مورد این ویروس در دست داریم، باید به یاد داشته باشیم که به دلیل جدید بودن این ویروس، اطلاعات زیادی در مورد بهترین روش های پیشگیری در دست نداریم.

هیچ تحقیق با جزئیاتی وجود ندارد که به ما بگوید که چطور خصوصاً زنان باردار تحت تاثیر کووید 19 قرار دارند اما چیزی که تا کنون به دست آورده ایم این است که به نظر می رسد که زنان باردار به مراتب بهتر از چیزی که فکر می کردیم، وضعیت را گذرانده اند.

این موضوع با چیزی که معمولاً در زمان مبتلا شدن به ویروس ها در دوران بارداری می بینیم، در مغایرت است. مشخص است که زنان باردار به دلیل داشتن سیستم ایمنی ضعیف تر، معمولاً مستعدتر هستند و اغلب حالشان تر بدتر می شوند و نسبت به افراد دیگر نتایج بدتری را نشان می دهند. این موضوع برای ویروس های مشابه دیگر از جمله ویروس آنفولانزا هم صدق می کند.

هنوز این موضوع واضح نیست که آیا اگر مادر در طول بارداری به کووید 19 مبتلا شود، بیماری از مادر به جنین انتقال می یابد یا نه. مطالعات بسیار کمی تا کنون منتشر شده اند و تست کووید 19 هیچ کدام از این کودکان مثبت نشده، گرچه در خونشان پادتن داشته اند. نوزادانان تازه متولد شده ای که تست کرونای مثبت دارند، ممکن است بعد از تولد مبتلا شده باشند.

هنوز هیچ مدرکی مبنی بر وجود کووید 19 در شیر مادر وجود ندارد. یک مورد انتقال از مادر شیرده به نوزاد گزارش شده اما این مورد احتمالا از قطرات تنفسی مبتلا شده و نه از شیر مادر.

بدلیل کمبود شواهد در مورد انتقال این ویروس، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری تشویق می کنند که زنان، از جمله زنان مبتلا به کووید 19، به شیر دادن نوزادشان ادامه دهند. آن ها تصدیق می کنند که شیر مادر فواید زیادی، از جمله انتقال پادتن از مادر به نوزاد، دارد که در واقع از کودک در مقابل بیماری محافظت می کند.

با این وجود، در دوره پس از زایمان، این توصیه ها متفاوت است. برای زنانی که کرونا دارند یا مشکوک به کرونا هستند، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا توصیه می کند که بعد از زایمان در بیمارستان ، نوزادان را از مادران جدا کنند تا از خطر در معرض بیماری بودن نوزاد کاسته شود. مرکز کنترا و پیشگیری از بیماری های آمریکا اذعان دارد که این توصیه از روی احتیاط است و بر مبنای اطلاعات زیادی نمی باشد. همچنین، آن ها متوجه هستند که به دلیل کمبود جا، این مسئله در هر بیمارستانی ممکن نیست. اگر مادر و نوزاد باید در یک اتاق باشند، استفاده از پرده برای جداسازی مادر و نوزاد توصیه می شود. آن ها اشاره می کنند که این جداسازی خطراتی از جمله دخالت در شیردهی و پیوند مادر فرزندی هم به دنبال دارد که همه ی این ها باید برای هر مادر و نوزادی در نظر گرفته شوند.

بنابراین، مراحل اولیه ای که زنان باردار و مادران شیرده باید برای جلوگیری از ابتلا به کووید 19 و یا مبتلا کردن نوزادشان انجام دهند، چه می باشند؟ این مراحل بسیار ساده هستند و مشابه اقدامات پیشگیری از انفولانزا و دیگر ویروس های دستگاه تنفسی هستند:

  • دست هایتان را با آب و صابون حداقل 20 ثانیه بشورید.
  • از دست زدن به چشم ها، بینی و دهانتان – خصوصا با دست های نشسته – بپرهیزید.
  • بینی تان را در زمانی که عطسه و سرف می کنید، با دستمال بپوشانید.
  • هنگام بیماری در خانه بمانید.
  • اگر مادر شیرده هستید و به کووید 19 مبتلا هستید، قبل از شیردهی دستانتان را بشویید و ماسک بزنید. وقتی که با شیردوش شیر خود را می دوشید و به شیردوش دست می زنید، هم دستتان را بشویید و ماسک بزنید.
  • در صورت امکان، از فرد دیگری بخواهید که شیر دوشیده مادر را به بچه بدهد.
نکات
·         هنوز کاملا مطمئن نیستیم که کووید 19 چقدر بر زنان باردار تاثیر می گذارد.

·         جلوگیری از عفونت ویروس کرونا، اقدامات پیشگیری مشابهی که برای آنفولانزا توصیه می شود را شامل می شود.

·         به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، شیردهی برای مادرانی که کووید 19 دارند، ایرادی ندارد.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
bundoo.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا