تربیت استقرایی چیست؟

آشنایی با تربیت استقرایی و شیوه استفاده از آن برای تربیت کودکان

روانشناس آمریكایی مارتین هافمن این تئوری را مطرح كرد كه سه نوع فرزندپروری وجود دارد: استقراء، قاطع و غیرعاطفی. در این میان اعتقاد بر این بود که فرزندپروری استقرایی بهترین است زیرا نتایج خوب بسیاری برای کودکان به همراه دارد. بیایید دریابیم که تربیت استقرایی چیست و چگونه از آن در تربیت فرزندان استفاده می شود.

استدلال استقرایی روشی برای استدلال است که در آن از طریق استنباط برخی از شواهد به نتیجه گیری کلی می رسیم. این برخلاف استدلال قیاسی است که در آن بر اساس شواهد به نتیجه گیری خاص دست پیدا می کنیم.

در اینجا نمونه ای از استدلال استقرایی را بررسی میکنیم. وقتی کسی به شما ضربه ای میزند، صدمه می بینید. بنابراین هنگامی که شما به شخص دیگری ضربه بزنید، آن شخص نیز باید صدمه ببیند. حتی اگر کاملاً درمورد نتیجه مطمئن نباشید، استقراء به شما این امکان می دهد که با اطمینان به یک نتیجه گیری کلی برسید.

تربیت استقرایی چیست؟

تربیت استقرایی روش تربیتی فرزندپروری است که شامل استفاده از استدلال استقرایی برای توضیح اقدامات، ارزش ها و رویکردهای تربیتی والدین می شود. فرزندپروری استقرایی روشی است که از تربیت استقرایی برای تعیین محدودیت های مشخص، یادآوری قوانین به کودکان و بیان دلیل برای رفتارهای مناسب اجتماعی؛ استفاده می کند. این سبک فرزندپروری نتایج بهتری را نسبت به سبک فرزندپروری قاطعانه در پی دارد. والدین قابل اطمینان غالباً از نظم استقرایی برای معرفی قوانین، تعیین انتظارات و كنترل رفتار كودكان خود استفاده می كنند.

مزایای نظریه استقرایی

مشکلات رفتاری و بزهکاری کمتر

كودكان مدرسه ای كه والدین آنها از سطوح بالای تربیت استقرایی در اوایل دوران خردسالی استفاده می كردند، احتمالا كمتر دچار مشكلات رفتاری یا بزهكاری می شوند.

توانایی بیشتر در تعدیل احساسات

تربیت استقرایی به شدت به ارتباط کلامی متکی است و به والدین اجازه می دهد تا به عنوان تعدیل کننده بیرونی احساسات فرزندان خردسال عمل کنند. کودکان یاد می گیرند احساسات خود را تعدیل کرده، رفتارهای مختل کننده را مهار کرده و خود تعدیل باشند.

همدلی و رفتارهای اجتماعی بیشتر

کودکانی که والدین آنها عمدتا از تربیت استقرایی بجای تربیت قاطعانه استفاده می کنند، اجتماعی تر هستند. والدین با استفاده از استقراء، ارزش های خود را به فرزندان آموزش می دهند و به آن ها در درونی سازی قرارداد های اجتماعی مناسب سنشان ، کمک می کنند. این کودکان مهارت همدلی را می آموزند که منجر به رفتارهای اجتماعی مناسب تری می شود.

مهارت های تفکر انتقادی بهتر و عملکرد تحصیلی مطلوب تر

استدلال اثباتی یکی از مهارت های اساسی یادگیری است و برای عملکرد هوش و آگاهی کودکان اهمیت اساسی دارد. یافته ها حاکی از آن است که بین استدلال استقرایی و عملکرد دانشگاهی همبستگی بالایی وجود دارد. والدین می توانند با استفاده از استدلال استقرایی به فرزندان خود برای تمرین مهارت تفکر انتقادی کمک کنند.

ارزش های اخلاقی قوی تر و نوع دوستی

طبق نظریه هافمن استفاده والدین از تربیت استقرایی، باعث ترغیب کودکان به تمرکز بر یادگیری دلایل اقدامات والدین خود می شود. آن ها به کودکان خود توضیح می دهند که رفتارشان چگونه می تواند بر دیگران تأثیر بگذارد. هر کاری که انجام دهیم می تواند تأثیرات و عواقبی در زندگی سایر افراد داشته باشد. این کودکان می توانند پیشرفت کنند و نیازهای افراد دیگر را در نظر بگیرند. آنها ارزش های اخلاقی قوی تری دارند و نوع دوستانه تر عمل میکنند.

نحوه استفاده از نظریه استقرایی در فرزندپروری

نکته شماره 1: از استدلال استفاده کنید

ماهیت تکنیک تربیت استقرایی، استدلال است. برای تربیت، به جای تمرکز روی خود رفتار نادرست، بر این دلیل تمرکز کنید که چرا این عمل نامناسب است و چگونه می تواند دیگران را تحت تأثیر قرار دهد.

نکته شماره 2: زود شروع کنید

مطالعات نشان داده است که کودکان در سن 18 ماهگی می توانند استدلال را درک کنند. حتی اگر به نظر می رسد که در ابتدا “آن را نگرفته اند”، تلاش خود را ادامه دهید. مثل هر مهارت جدیدی، نیازمند تمرین است.

نکته شماره 3: از تربیت برای آموزش استفاده کنید، نه مجازات

تفاوت بین تربیت و مجازات را بدانید – نظم و تربیت به معنای “تدریس” است، نه “مجازات”. آموزش و یادگیری فرآیند هستند، نه نتیجه! به کودکان فرصت دهید تا تمرین کنند و شکست بخورند. هنگامی که بچه ها اشتباه می کنند، به آن ها کمک کنید تا دلیل وقوع آن و نحوه جلوگیری از آن را درک کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا